הסיפור המלא: איך בגיל 20 וקצת השגתי לחברה שלי 500 אייטמים בתקשורת הישראלית והעולמית בלי להוציא שקל

  דוד וטין צינור לילה, לילה כלכלי, אורלי וגיא, GeekTime, חדשות 2, Mako, ידיעות אחרונות, New York Times

 

דוד וטין

צינור לילה, לילה כלכלי, אורלי וגיא, GeekTime, חדשות 2, Mako, ידיעות אחרונות, New York Times מה הקשר ביניהם? התראיינתי בכולם ועוד..

 

 

 

 

 

 

מיד אחרי הצבא הקמתי סטארטאפ עם 3 חברים… אתם מכירים את הסיפור. היינו ילדים עם ניצוץ בעיניים וחלום, שילמנו את כל מה שהיה לנו מהפיקדון הצבאי לחברה שתבנה לנו אפליקציה ואז… ישבנו בבית עם האפליקציה ואף אחד לא ידע על הקיום שלנו. אני הייתי הסמנכ״ל שיווק והחבר'ה סמכו עלי להביא הורדות וחשיפה. אבל לא היה לנו שקל. אז כבר ירדו אפשרויות כמו: פרסום ממומן בפייסבוק, גוגל, אורגני וחברים, שלטים וכולי.

מה אפשר לעשות?…

היה לי אבל משהו שאין לאף אחד אחר עולם… פרופיל בפייסבוק!

אני יודע שאין לכם אז בטח כל מה שאני הולך לתאר עכשיו לא רלוונטי לכם… אבל שווה לשמוע בכל זאת 🙂

עשיתי משהו על אנושי …הצעתי בקשת חברות לכתבים …והם אישרו אותי!

אל תנסו את זה בבית… [זה לא באמת עדדד כדי כך פשוט… אני אגלה לכם את הטריק עוד רגע]

ואז שלחתי להם כמה שורות עלי ועל האייטם שאני רוצה שיפרסמו – והם פרסמו אותו …אבל לא מייד. קודם כל חשוב ליצור מערכת יחסים ושיח עם הכתב, אחרת אתם סתם עוד מישהו שמנסה להשיג משהו, מדי בפעם האחרונה זה עבד לכם?

 

 

 

הנה השלבים המלאים לפי הסדר:

1. בניית קשרים

2. קומוניקט

3. ספין תקשורתי

4. איך להפוך את עצמך לגורו בתקשורת

 

 

 

בניית קשרים

הקשרים הראשונים להתחיל מהם זה חברים ומשפחה. אתם רוצים לשאול אותם, ״מכיר מישהו מהתקשורת״, ואז פתאום תגלו שדוד שלך מכיר מישהו ומפנה אתכם, ואז אתם מגיעים לפגישה עם מישהו מהתקשורת (כן, זה אשכרה ככה… תשאלו את דוד שלכם). בפגישה עם הכתב אתם קודם רוצים לגרום לו להתחבר אליכם, לספר על עצמכם ולספר על החברה והמוצר שלכם בשיא ההתלהבות. אם הוא יאהב אתכם הוא יפרסם אתכם. אם הוא יאהב אתכם יותר הוא גם ישלח צלם לצלם אתכם, ואם הוא יאהב אתכם עוד יותר הוא גם יפנה אתכם הלאה לעוד כתבים מהתעשייה ומשם זה מתגלגל. ככה בדיוק הגעתי ליותר מ-50 כתבים. אבל גם אם אין לכם קשרים זה לא הסוף, זו רק ההתחלה והדרך הבאה ליצור קשרים זה פייסבוק.

הטכניקה השנייה בבניית קשרים היא דרך פייסבוק – לחפש כתבות בתחום של המוצר והחברה שלכם, לראות מי הכתב שאחראי לתוכן הזה, ולחפש אותם בגוגל ופייסבוק, לראות איך קוראים להם באנגלית, בפייסבוק אתם מציעים להם חברות *וגם* כותבים להם הודעה (יש גם יותר סיכוי שהחברות תאושר ככה).

הנה הודעה לדוגמה ששלחתי:

היי דרור.. שמי דוד וטין ואני יזם בחברת נטבס. שלושה חברים שלי ואני חיילים משוחררים זה ככמה חודשים וביחד פיתחנו אפליקציה מהפכנית העונה על הבעיה המרכזית בארץ בתחבורה הציבורית – הזמנים, או יותר נכון אי דיוק בזמנים. לשם כך פיתחנו אפליקציה שמספקת מידע בזמן אמת על קווי האוטובוסים בארץ, זמן מדויק של הגעת הקו לתחנה הרצויה, תצוגת האוטובוס על המפה בהתקדמות ריאלית (כמו בתוכנת ניווט). את נתוני הלווין של האוטובוסים אנחנו מקבלים ישירות ממשרד התחבורה. בשבועיים הקרובים אנחנו עומדים להשיק את גרסאת האנדרואיד בגוגל פליי ולאחר שבועיים נוספים את גרסאת האייפון לכלל הציבור. אני מצרף לך קומניקט עם פרטים נוספים אשמח אם תצור עמי קשר. תודה ושבת שלום. דוד David@NetBus.co.il 052XXXXXXX

אחרי ששלחתם לכתב הודעה בפייסבוק, או שהוא יחזור או שלא. אם הוא חוזר, חשוב לשמור לו בבלעדיות על האייטם ולהתחבר אליו בתור בנאדם. הכתבה תפורסם תוך כמה ימים. אחרי שחוזרים על התהליך הזה כמה עשרות פעמים נהיים לכם הרבה ב ״חברים המשותפים״ איתם ואז התהליך נהיה קל יותר ויותר והם זורמים איתכם.

 

 

 

קומוניקט

אעעע… מה זו המילה הזו?

קומוניקט = הודעה לעיתונות. היא הודעה כתובה שמוסר אדם או ארגון לעיתונאים, על מנת להביא לידיעת הציבור מידע בעל ערך חדשותי.

ככה בונים קומוניקט:

1. בונים קובץ PDF (לרושם) וקובץ Word (כדי שיהיה נוח לעורך להעתיק את התוכן הכתוב),

שבצד שלו יש לוגו של החברה, כותרת מזמינה שיוצרת עניין בכתבה. בדרך כלל אפשר להעזר בשאלות רטוריות או משהו אקסקלוסיבי מפתיע שלא קרה עד היום ולא שמעו עליו קודם.

(דוגמה מאפליקציית נטבס: גם אתם תמיד שאלתם את עצמכם שאלות כמו, מתי האוטובוס יגיע? למה הוא מאחר? האוטובוס האחרון כבר עבר? קו 111 אמור להגיע?)

2. מה אנחנו עושים, מפרטים כל מה שהחברה והמוצר עושים

3. כותרת עם מאפיינים שבגללם אנחנו שונים מאחרים ולמה אנחנו רלוונטיים

4. מי אנחנו – אודות, לפרט עלינו ועל החברה ולמה אנחנו כל כך אנושיים ואפשר להתחבר אלינו

5. לינקים לסרטון תדמית ואתר החברה (לנו הייתה אפליקציה אז לינק להורדת האפליקציה)

6. הישג שיש כבר לחברה (אם אין אז מה המטרה שלנו או היעד)

7. פרטי יצירת קשר

הנה דוגמה לקומניקט שהכנתי בפורמט PDF:

 

 

 

 

ספין תקשורתי

אחרי שהשגנו כתבה במדיה מסויימת ואנחנו רוצים לשמר את היחצ ולגרום לאנשים לכתוב עלינו שוב ושוב, צריך לייצר ספין תקשורתי ומשהו חדש שקרה בחברה. יש כמה אפשרויות:

1. פיצר חדש וגאוני שיש בחברה, מינוי מנכל חדש, שמועה על הצעת רכישה, סיפור מרגש שקרה בזכות המוצר שלנו, משהו רע שקרה בגלל החברה (כל פרסום הוא טוב, גם שלילי)

2. שיווק גרילה: יש חברות שמשתמשות בזה כדי להעצים וגם ״לשקר״ כדי שיכתבו עליהם ויסקרו אותם בתקשורת, למשל העצמה של מספר משתמשים, שקר כלשהו על מפורסם שהשתמש או משתמש במוצר שלך, וכולי.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(רמז: לא היו לנו מליון הורדות… אבל בעקבות הכתבה שפורסמה הגענו למליון הורדות)

3. השקת מוצר חדש או מסיבת עיתונאים.

 

 

 

איך להפוך את עצמך לגורו בתקשורת

ברגע שאתם חברים של כתבים ויש לכם מערכת יחסים איתם, תוכלו לבקש מהם לדעת על כל התפתחות חדשה בתחום שלכם, וכשיש כזו, להציע להם לבקש מכם את התגובה שלכם למקרה. ככה הוזמנתי לכל תוכנית בנושא תחבורה ציבורית, וביקשו ממני תגובה ואת הדעה שלי בנושא. למשל, בתכנית אורלי וגיא בערוץ 10 הייתה כוונה לעשות אייטם על הקמפיין החדש של משרד התחבורה, הוזמן נציג של משרד התחבורה, ואני הוזמנתי לייצג את האזרחים.

דוד וטין

יזם, איש עסקים ונחשב לאחד המשווקים הגדולים בישראל ובעולם. לאחרונה קיבל את התואר: Global Marketing Expert at Google. מנכ"ל חברת DavidVatine - שיווק דיגיטלי הדרכות והרצאות.

Leave a Comment